Aambei operatie (techniek van Longo)

De volgende richtlijnen kunnen bijdragen tot een vlotter herstel:

Pijn

Na de endo-anale (LONGO)-techniek heeft u minder pijn dan na een klassieke aambeioperatie. Het is echter niet abnormaal dat men gedurende 2 weken een vervelend gevoel in de anus heeft, alsof er iets in zit. Dit ontstaat door de postoperatieve zwelling. Soms heeft men ook een knagend en/of stekende gevoel. Deze klachten verdwijnen meestal na 2 weken.

• Men kan de klassieke pijnstillers nemen : Paracetamol (dafalgan) 1g 4x/dag en Ibuprofene 600 mg 3x/d (Opmerking: als u vroeger maagzweren heeft gehad, neemt u best geen ibuprofene en/of andere anti-inflammatoire middelen!).
  • Wat ook kan helpen zijn aangenaam warme zitbadjes. Deze ontspannen de bekkenbodem en geven extra comfort. Dit doet u best 2x/d en na elke stoelgang. Indien u geen bad heeft, kan u ook in de douchebak gaan zitten nadat u de afloop opgestopt heeft met een waslapje....

Voeding

Om te voorkomen dat de aambeien terug komen is het essentieel dat u voldoende restenrijk eet. Restenrijk eten wil zeggen: rauwe groenten en vers fruit. Deze resten zorgen dat de stoelgang soepel is zodat u weinig druk moet zetten om deze te evacueren. Dit voorkomt dat de aambeien terugkomen.

Als u met deze dieetaanpassingen nog steeds geobstipeerd bent, kan u laxativa van het type Movicol nemen, dit aan een dosag van 1-3 zakjes/dag.

Wondzorg

Aangezien de procedure in de anus heeft plaatsgevonden, is er geen wondzorg nodig. Wel kan men de eerste weken best een droog compres aanbrengen in de bilspleet zodat het vocht onmiddellijk geabsorbeerd wordt en op deze manier geen irritatie veroorzaakt.

De volgende zaken kunnen voorkomen na een klassieke aambeioperatie zonder dat men zich hierover ongerust hoeft te maken:

• Etterverlies op het compres in de bilspleet
  • Bloedverlies:druppels op het WC papier en/of in het toilet, na de stoelgang.

Bij de volgende zaken is het aangewezen uw huisarts vroegtijdig te contacteren:

• Uitgesproken pijn, niet beterend met de klassieke pijnstillers noch met de zitbadjes
  • Overvloedig bloedverlies