Aambei operatie (klassieke manier)

De volgende richtlijnen kunnen bijdragen tot een vlotter herstel:

Pijn

Na een klassieke aambieoperatie is het niet ongewoon dat u de eerste 2 weken pijn heeft rond de anus, vooral nadat u stoelgang heeft gemaakt.  Wanneer u veel pijn heeft kan u de volgende maatregelen nemen:

• Klassieke pijnstillers: deze kunnen best dmv een strak schema genomen worden. Het is niet de bedoeling de pijn af te wachten om dan een pijnstiller te nemen; dit komt vaak te laat en zal onvoldoende pijnstilling geven. We raden dan ook het volgend pijnschema aan: Paracetamol (dafalgan) 1g 4x/dag en Ibuprofene 600 mg 3x/d (Opmerking: als u vroeger maagzweren heeft gehad, neemt u best geen ibuprofene en/of andere anti-inflammatoire middelen!).
  • Zitbadjes: aangenaam warme zitbadjes ontspannen de bekkenbodem die na deze ingreep vaak spastisch is en zo de pijn verergert. Dit doet u best 2x/d en na elke stoelgang. Indien u geen bad heeft, kan u ook in de douchebak gaan zitten nadat u de afloop opgestopt heeft met een waslapje....

Voeding

Om te voorkomen dat de aambeien terug komen is het essentieel dat u voldoende restenrijk eet. Restenrijk eten wil zeggen: rauwe groenten en vers fruit. Deze resten zorgen ervoor dat de stoelgang soepel is zodat u weinig druk moet zetten om deze te evacueren.

Als u met deze dieetaanpassingen nog steeds moeilijk stoelgang maakt, kan u laxativa van het type Movicol nemen, dit aan een dosage van 1-3 zakjes/dag.

Wondzorg

De wondzorg na een klassieke aambeioperatie bestaat uit het aanbrengen van een droog compres in de bilspleet nadat de wonde dmv een zitbadje proper gemaakt is. De bedoeling hiervan is dat het vocht niet in de bilspleet blijft staan en zo irritatie van deze regio veroorzaakt.

De volgende zaken kunnen voorkomen na een klassieke aambeioperatie zonder dat men zich hierover ongerust hoeft te maken:

1. Etterverlies op het compres in de bilspleet
  2. Bloedverlies: druppels op het WC papier en/of in het toilet, na de stoelgang.

Bij de volgende zaken is het aangewezen uw  huisarts vroegtijdig te contacteren:

1. Uitgesproken pijn, niet beterend met de klassieke pijnstillers noch met de zitbadjes
  2. Overvloedig bloedverlies

1 week na ontslag is het aangewezen om de wonde te laten controleren bij de huisarts!